Verschuiving van papieren krantenabonnement naar digitale editie

0

De tablet heeft niet alleen een grote invloed op de verkoop van de computer, de televisieverkoop en op onze relatie. Ook in de uitgeefwereld brengt de snelle opkomst van nieuwe digitale technieken een koerswijziging teweeg. Met dalende inkomsten moeten uitgevers op zoek gaan naar nieuwe digitale businessmodellen om het hoofd boven water te houden. De nieuwste cijfers van HOI, het instituut voor media-auditing, laten de aardverschuiving zien waar de krantensector mee worstelt. Sommige kranten zagen de oplage van papieren edities met tientallen procenten afnemen, terwijl de verkoop van digitale edities een tegenovergestelde beweging vertoonde.

De verschuiving in de krantenbusiness van papier naar het aanraakscherm is het best te zien bij NRC Next. De redactie zal geschrokken zijn toen men zag dat in korte tijd de oplage van de krant die in de brievenbus valt daalde met maar liefst 31 procent. In diezelfde periode zag men echter de interesse in de digitale editie van dezelfde krant, in vaktermen een digitale replica genoemd, groeien met 81 procent!

NRC Handelsblad zag dezelfde trend met een daling van de papieren oplage met 7 procent, terwijl de digitale editie steeg met 51 procent.

Ook andere grote Nederlandse kranten hebben te maken met dezelfde beweging. Alleen de Volkskrant en het Algemeen Dagblad (AD) zagen een lichte stijging van de papieren krant (1 procent) met daarnaast een stijging van tientallen procenten van de digitale oplage.

Helaas, voor de uitgevers en aandeelhouders van de kranten, levert de inkomstenstijging van de digitale edities niet op tegen de inkomstendaling van de papieren edities.

Het is de vraag of de huidige aanpak van de kranten effect sorteert. Veel uitgevers schakelen over op de zogenaamde digitale replica’s, waarbij de traditionele krant bijna één op één wordt overgenomen in een virtuele editie.

Experts verwachten dat dit niet het uitgeefmodel van de toekomst is. Aangepaste diensten, die betere interactie bieden en een meer persoonlijke omgeving, kunnen meer geld in het laatje brengen. Voorbeelden hiervan zijn NRC Reader (alleen iOS), met een speciale selectie van de meest interessante nieuwsartikelen en achtergronden in een speciale reader-app met flexibel abonnement, of De Correspondent (web, Android en iOS) waarbij flexibele digitale abonnementen aan te schaffen zijn waarbij je je abonneert op een redacteur in plaats van een krant.

Share.

Gerelateerde tablets / apps

nrc.next NRC Media

  • Platform(en) Android / iOS
  • Categorie Nieuws
  • Downloaden

NRC NRC Media

  • Platform(en) Android / iOS
  • Categorie Nieuws
  • Downloaden

De Telegraaf Krant Telegraaf Media Nederland

  • Platform(en) Android / iOS
  • Categorie Nieuws
  • Downloaden

Over de auteur

Leon is mede-oprichter en redacteur van TabletGuide.nl. Deze tabletliefhebber heeft verschillende Android-tablets en telefoons, waaronder een Nexus 7 (2013), een HP SlateBook x2, ASUS FonePad en Nexus 5. Probeert in zijn vrije tijd de tablet regelmat... Lees meer

Reageer