‘Kinderen nemen de tablet niet serieus’

1

Mathboard iPadDe tablet-computer gebruiken op een basisschool is mogelijk toch niet zo goed voor de leerlingen als dat het lijkt. Voor zijn master opleiding in het Belgische Mechelen deed Stef Van Gorp onderzoek naar het gebruik van de tablet in de klas, met name bij het maken van wiskundige opgaven. En wat blijkt? Kinderen maken veel meer rekenfouten op de tablet dan op papier.

Deze opvallende conclusie komt in een tijd waarin veel discussie is over de invoer van tablets op basisscholen, middelbare scholen en universiteiten. In een poll vraagt TabletGuide aan haar bezoekers of een tablet schadelijk is voor de ontwikkeling van kinderen of dat de tablet-computer een toegevoegde waarde heeft. Deze enquête volgt op een bewering van een psycholoog over de negatieve effecten van de tablet op de ontwikkeling van een kind.

Het onderzoek van Van Gorp laat zien dat bij het rekenen meer fouten worden gemaakt op een tablet dan op papier. 72 procent van de kinderen maakt meer fouten bij het oplossen van wiskundige vraagstukken op de tablet-computer. Een kind maakt gemiddeld op papier maar één fout bij het rekenen. Op de tablet worden gemiddeld zes fouten gemaakt bij het oplossen van de opgaven.

Niet alleen worden meer rekenfouten gemaakt op de tablet. Ook de tijd die een kind nodig heeft voor de oplossing van een opgave is langer. Een serie opgaven op papier vergt voor een kind gemiddeld 3 minuten en 16 seconden. Op een tablet doet een kind hier gemiddeld 41 seconden langer over.

Van Gorp geeft meerdere redenen aan voor deze opvallende conclusie van zijn onderzoek. Zo neemt een kind de tablet minder serieus en ziet het het moderne apparaat meer als speelgoed.

Een andere mogelijkheid voor het verschil in het aantal fouten  is het feit dat een tablet een relatief nieuw apparaat is. Kinderen moeten mogelijk wennen aan het doen van opdrachten op de tablet-pc.

Toch stelt Van Gorp dat de tablet niet alleen negatief gezien moet worden in het onderwijs:

“Een tablet motiveert de kinderen en betrekt hen bij de lessen en de leerstof. Het hoeft helemaal geen ja/nee-verhaal te zijn. Tablets in het onderwijs moeten kunnen, maar ze mogen niet de enige werkvorm zijn.”

De Belgische nieuwssite Nieuwsblad.be deed navraag bij verschillende scholen die de tablet al heeft ingevoerd in het onderwijs. De meeste scholen blijven positief over het gebruik van de tablet in het onderwijs. De meeste scholen kiezen voor de iPad, voornamelijk vanwege de gebruiksvriendelijke software en het brede aanbod van educatieve apps. Scholen die voor Android kiezen deden dit voornamelijk vanwege de lagere aanschafprijs.

Wat vind jij van het gebruik van de tablet in de klas? Geef je mening in de poll.

Share.

Over de auteur

Leon is mede-oprichter en redacteur van TabletGuide.nl. Deze tabletliefhebber heeft verschillende Android-tablets en telefoons, waaronder een Nexus 7 (2013), een HP SlateBook x2, ASUS FonePad en Nexus 5. Probeert in zijn vrije tijd de tablet regelmat... Lees meer

1 reactie

  1. Naar mijn mening motiveren tablets en computers kinderen alleen vanwege het speel-effect van het ding zelf, niet vanuit of middels de inhoud van de leerstof. Nog afgezien van het bewezen feit dat tablets kinderen verleiden en ook afleiden tot recreatief internetten en zelfs ook weer dat vermaledijde gamen. Iedere docent die met kinderen en computers werkt constateert dit, al zolang er internet in de school verkrijgbaar is.
    Het resultaat van computers als leermiddel is desastreus. Geen concentratie meer, voortdurend mentale verstrooiing , leereffect nul. Het leren en het zich eigen maken van leerstof vergt concentratie en die moet opzichzelf al aangeleerd worden. Paradox is dat de superbe technologie waarover wij beschikken consumptief wordt gebruikt en mensen steeds minder vaardigheden aanleren en zelfs minder in staat zullen zijn te leren. Leren moet je leren, en dat vergt concentratie die alleen media als boeken en zelf actief rekenen, notities en opstellen maken enzovoorts kunnen teweegbrengen. Tablets blijven voor kinderen en in de schoolomgeving teveel een speelgoed .
    Ipads en ereaders zijn prachtig speelgoed voor recreatief lezen, maar niet geschikt voor het aanleren van hoog concentratiegedrag en het actief memoreren en vastleggen van leerstof.
    Wel zouden de tablets waar je op kunt schrijven en tekenen zeer geschikt kunnen zijn voor het maken van aantekeningen en dictaten. Maar dan kiest men juist weer voor Ipads , onder druk van de commercie no doubt, in plaats van bijvoorbeeld de samsung galaxy note 10.1.

Reageer