Een derde ‘Nederlanders’ heeft een tablet

0

Onderzoek van Intomart GFK, genaamd ‘GfK trends in Digitale Media’, wijst uit dat momenteel 34 procent van de Nederlanders van 13 jaar of ouder die gebruik maken van Internet in het bezit is van een tablet-pc. Dit percentage representeert 4,3 miljoen Nederlanders. In vergelijking met de resultaten van 2011, toen nog 1,7 miljoen Nederlanders een tablet had, zien we een flinke stijging. Het aantal tabletbezitters is in één jaar meer dan verdubbeld. Omdat het onderzoek recentelijk is uitgevoerd zal het aantal Nederlanders dat eind 2012 de beschikking heeft over een tablet-computer waarschijnlijk nog hoger uitvallen.

In 2011 kwamen de resultaten uit op een aandeel van 14 procent dat in het bezit was van een tablet.

De iPad van Apple domineert de tablet-sector nog steeds. Het Amerikaanse bedrijf heeft in 2012 een marktaandeel van 60 procent. Op de tweede plek zien we Samsung met een marktaandeel van 9 procent. Samsung heeft een agressieve marketing strategie uitgevoerd in 2012 met veel reclamecampagnes voor haar tablets. Het tablet-assortiment van Samsung is dit jaar ook hard gegroeid.

Het GfK trends in Digitale Media onderzoek verschaft ook inzicht in het smartphone-bezit en gebruik van de Nederlanders.

Uit dezelfde doelgroep (13 jaar of ouder en Internet-gebruiker) is het aantal gebruikers van de smartphone toegenomen met 1 miljoen. Inmiddels beschikken 7 miljoen Nederlanders over een smartphone.

Door de toename van het aantal tablets en smartphones bij de Nederlanders is het aantal apparaten waarmee gebruik gemaakt kan worden van Internet ook gestegen. Inmiddels heeft zelfs 47 procent van alle ondervraagden drie of meer apparaten in zijn of haar bezit waarmee op internet gesurfd kan worden.

Het aantal Nederlanders dat een krant of tijdschrift leest op een tablet is ook gestegen, evenals het aantal luisteraars van digitale radio. Ook hier zien we een verdubbeling. Zo is het aantal lezers van dagbladen of tijdschriften op de tablet-pc gestegen van 9 procent naar 21 procent.

De gedrukte krant wint het in de ochtend nog van de digitale media, als wordt gekeken naar nieuwsconsumptie. Na de ochtend winnen de digitale media terrein met een aandeel van 71 procent voor nieuwsconsumptie via een website. Hoeveel mensen een app gebruiken is niet bekend.

Televisie kijken op de tablet, live of via een Uitzending Gemist app of website, neemt ook een enorme vlucht. 16 procent van alle ondervraagden zegt wel eens tv te kijken op zijn of haar tablet.

Het onderzoek ‘GfK Trends in Digitale Media’ is uitgevoerd door Intomart GfK in samenwerking met Cebuco, GAU, PMA, RAB, SPOT en C1000. De steekproef  bestaat uit 854 Nederlanders van 13 jaar of ouder die gebruik maken van internet en is representatief voor 12.780.000 internetters. Het onderzoek wordt twee keer per jaar uitgevoerd.

Share.

Over de auteur

Leon is mede-oprichter en redacteur van TabletGuide.nl. Deze tabletliefhebber heeft verschillende Android-tablets en telefoons, waaronder een Nexus 7 (2013), een HP SlateBook x2, ASUS FonePad en Nexus 5. Probeert in zijn vrije tijd de tablet regelmat... Lees meer

Reageer