Het bedrijf Blauw Research doet samen met GfK Retail & Technology elk half jaar onderzoek naar de online consumentenbestedingen in Nederland. Een van de meest opvallende conclusies uit het onderzoek is dat in de laatste zes maanden van 2011 maar liefst 1 miljoen Nederlanders een online aankoop heeft gedaan via een mobiel apparaat. Steeds meer aankopen worden gedaan via een applicatie. Toch concludeert men dat nog lang niet alle webshops goed te benaderen zijn via een tablet.
Mobiele bestellingen
Ongeveer 25% van de online shoppers in Nederland kocht in het laatste half jaar van 2011 een of meerdere apps via een mobiel apparaat. Andere populaire producten die via een mobiele telefoon of een tablet werden besteld zijn blu-ray & DVD’s, media (muziek, boeken, tijdschriften, kranten) en mode-artikelen (schoenen, kleding).
Always on
Met dank aan de smartphones en tablets zijn consumenten voortaan altijd online. Op elk moment van de dag heeft een online shopper wel ergens internet bij de hand om een aankoop te kunnen doen. Ondanks dat een mobiel apparaat juist handig is voor onderweg, concludeerden de onderzoekers dat het merendeel van de mobiele aankopen thuis werd gedaan. Slechts 30% van de aankopen via een mobiel apparaat werden onderweg gedaan.
Optimalisatie voor tablets
Toch zien de onderzoekers nog regelmatig dat webshops niet geoptimaliseerd zijn voor het gebruik van tablets. Zelf merken ik ook regelmatig dat het soms simpelweg niet mogelijk is om een aankoop te doen via je mobiel of je tablet. Machiel Oskam van Online Department schreef voor TabletGuide een artikel om alle website beheerders, en voornamelijk webshop beheerders, te helpen met het optimaliseren van een website voor optimale gebruiksvriendelijkheid op tablets. Lees hier het artikel: 8 Tips om je website te optimaliseren voor tablets (zonder opnieuw langs te kassa te gaan).