Eerste middelbare scholen stappen over op de iPad

4

Het succes van de tablet, met name die van de iPad, dringt langzaam door bij verschillende vakgebieden. De iPad is al lang niet meer een tablet die alleen thuis op de bank gebruikt wordt. Komend schooljaar starten de eerste middelbare scholen met een intensief iPad-project, waarbij boeken, huiswerk en uitslagen van toetsen en examens via de iPad te lezen, maken en bekijken zijn. Maar wat is hiervan het voordeel? Je zadelt de jeugd niet meer op met loodzware boekentassen. Maar aan de andere kant zijn hier hoge kosten aan verbonden die door de school, door de ouders of door beiden moeten worden gedragen.

Zo start een MAVO in Steenbergen met een digitaal project waarbij de school iPads beschikbaar stelt aan haar brugklassers. Naast de investering van de iPads moet de school ook investeren in een hoogwaardig WiFi-netwerk voor een goede draadloze internetverbinding. Veel brugklassers en ouders zijn enthousiast. Als deze test een succes is dan zullen volgend schooljaar alle brugklassers een iPad ontvangen. Jammer voor de leerlingen, maar in eerste instantie mag de iPad niet mee naar huis genomen worden.

Een ander project wordt momenteel gestart in Hoorn. Brugklassers van de Middelbare School Tabor d’Ampte moeten verplicht een iPad aanschaffen om in het schooljaar 2013/2014 de lessen te kunnen volgen. Met andere woorden, de ouders wordt verplicht om een iPad te kopen voor haar kroost. Veel ouders zijn woedend over deze verplichting. Ze vinden dat de iPad te duur is, aangezien er alternatieven zijn zoals goedkopere Android tablets. In dit geval koopt de school de iPads in grote aantallen in zodat men korting krijgt. Daarnaast betaalt de school een-derde van de aanschafprijs. Ouders kunnen eventueel in termijnen de iPad betalen. Voordat in het schooljaar van 2013 iedereen verplicht wordt gesteld een iPad te kopen start de Hoornse school komend schooljaar met een pilot.

Wat de gevolgen zijn van deze wijziging is onduidelijk. De kosten van een digitaal boek zijn nog niet duidelijk. Ook is de meerwaarde van een iPad in tegenstelling tot een gewoon boek nog niet in de praktijk bewezen.

Wat vind jij van deze ontwikkeling? Kun je ouders verplichten om tot de aanschaf van zo’n duur apparaat over te gaan? En denk je dat de aanschaf van studiematerialen, zoals boeken en schriften, door deze digitalisering per saldo goedkoper wordt? En nog belangrijker: wordt de kwaliteit van het onderwijs op de middelbare school beter? Geef je mening in de comments.

Foto credits

Share.

Over de auteur

Leon is mede-oprichter en redacteur van TabletGuide.nl. Deze tabletliefhebber heeft verschillende Android-tablets en telefoons, waaronder een Nexus 7 (2013), een HP SlateBook x2, ASUS FonePad en Nexus 5. Probeert in zijn vrije tijd de tablet regelmat... Lees meer

4 reacties

  1. Los van de kosten voor de ouders. Bij een school die eerder was overgegaan naar iPAds bleek dat meerdere kinderen van en naar werden overvallen en hun IPad moesten afgeven.

    Dus nee. Ik zie het nut nog niet echt.

  2. Het Berlage Lyceum Amsterdam werkt al anderhalf jaar naar volle tevredenheid met iPads in de klas. Vanaf volgend schooljaar moeten alle brugklassers hebben en mogen alle andere leerlingen meedoen. Ouders kunnen er zelf een kopen of voordelig leasen via school. Wij kiezen voor de iPad2; voor 399 euro heb je alles wat je nodig hebt. Het is naïef te denken dat we zonder Bring Your Own Device onderwijs kunnen geven dat leerlingen in deze tijd verder helpt. Op dit moment is de iPad gewoon op alle fronten de beste keuze, in de toekomst zal dat wellicht weer wat anders zijn.
    L.J. Veldhuyzen, Rector Berlage Lyceum, bestuurder MacScholenGroep (www.macscholengroep.org)

  3. Duur? In het geheel niet. Voor 4,99E bijvoorbeeld heb je de pas verschenen, volledig uitgevoerde methode Grammatica voor nerds en dummy’s met werkschriften, deeltoetsen en zelfcorrigerende eindtoetsen. Geschikt voor dyslectici omdat het boek niet alleen een speciaal lettertype gebruikt, maar ook audioboek is.

    In dit boek van 126 pagina’s over grammatica en woordsoorten wordt alle theorie behandeld en getoetst door deeltoetsen en werkschriften, deze laatste kunnen zichzelf nakijken en per e-mail opgestuurd worden (daarna een reset). De eindtoetsen zijn eveneens autocorrigerend en voorzien voor elk van de eerste drie leerjaren van het VO. De methode is rijk geïllustreerd en voorzien van prachtige foto’s, videoclips en interactieve animaties.
    Belangrijke functies zijn hyperlinks voor interne navigatie en koppeling naar wikipedia (elk woord is online zoekbaar!) Ook de mogelijkheid om te markeren in het boek, notities te maken en studiekaarten ter overhoring (of spiekbriefjes op je mobiel) is uniek te noemen.
    Last but not least is de interne woordenlijst die al dan niet als pop-up zichtbaar is te maken of als studiekaart in te zetten is.
    Een voorbeeld is te downloaden.

    Bron: iTunes Store
    Link: http://itunes.apple.com/nl/book/grammatica-voor-nerds-en-dummys/id520988875?mt=11

  4. RainBowCatcher op

    Een iPad verplichten in het voortgezet onderwijs stuit mij tegen de borst. Is het niet zo dat DUO er het volgende over zegt: Schooljaar 2013-2014
    Op de basisschool en in het voortgezet onderwijs (vo) krijgt uw kind de schoolboeken en leermiddelen gratis.

    Daarnaast hebben vele mensen in onze samenleving geen geld voor dit soort dingen. Velen lopen bij de voedselbank, zitten door de crisis diep in de schulden, zijn hun baan verloren moeten hun huis verkopen. Voor kinderen van deze ouders zijn iPad onbereikbaar. Terwijl goed onderwijs voor iedereen bereikbaar moest zijn. Tientallen duizenden kinderen leven onder de armoede grens.

    De keuze van een school zou moeten zijn: Je mag er een aanschaffen wanneer je dit kunt en wilt of je kunt een in bruikleen krijgen zonder kosten wanneer je het niet kunt betalen of wanneer je er niet een wilt aanschaffen.

Reageer