BlackBerry Playbook onder de $500,-
De BlackBerry Playbook van RIM gaat verkocht worden voor minder dan 500 dollar. Dit heeft co-CEO van RIM, Jim Balsillie, verteld in een interview. Hij vertelde dat de eerste BlackBerry tablet in het eerste kwartaal van 2011 verkocht zal gaan worden voor een prijs die kan concurreren met de Apple iPad. De goedkoopste versie van de Apple tablet wordt momenteel voor $499,- verkocht.
Dat RIM de aanval opent op Apple is niet verwonderlijk. Eerder verklaarde Steve Jobs, CEO bij Apple, alle 7-inch tablet “dead on arrival”. Volgens de Apple topman is 10 inch de minimale afmeting voor een tabletscherm. Alle kleinere apparaten zouden geen bestaansrecht hebben, zo vindt hij. Door de Playbook in hetzelfde segment te positioneren als de iPad, zet RIM alles op alles om met de BlackBerry Playbook het tegendeel te bewijzen.
RIM probeert zich te onderscheiden in de tablet markt door in zee te gaan met Adobe. Deze samenwerking heeft als resultaat dat de Playbook Adobe Air én Adobe Flash ondersteuning biedt. Dit terwijl Apple juist alle banden met Adobe heeft verbroken. Daarnaast kan de Playbook uiteraard leunen op applicaties en toepassingen die momenteel al op de BlackBerry smartphone aanwezig zijn, zoals diverse kantoortoepassingen voor mail, agenda en contactbeheer. De tablet zelf heeft geen toegang tot een 3G netwerk, maar door de tablet aan een BlackBerry telefoon te koppelen wordt dit wel mogelijk.